Koeien geven pas melk als ze een kalfje krijgen. Soms is dat kalf een stiertje, maar die stiertjes zullen nooit melk gaan geven. En zo ontstaat een levend restproduct. Laten we mannenvlees op de kaart zetten!

Lees meer

En wat voor stiertjes geldt, geldt ook voor haantjes en bokjes: ze leggen geen eieren, geven geen melk. Maar ze zijn er wel. We zijn alleen niet gewend om ze te eten.

Steeds meer mensen maken zich zorgen om het lot van deze mannen. Initiatieven zoals De Lekkere Man proberen meer waardering te kweken voor mannenvlees. FoodUp! ondersteunt ze.

Biopic-Ellen-Tenbult-01 Ellen Tenbült

atenbult@brabant.nl

06 18 30 34 09

Landbouw Innovatie Campus, Agri meets Design, Food Heroes

 

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Mannen op je bord

    Kook eens met mannenvlees – vlees van bok, haan en stier. Klinkt als een simpele opdracht, maar de smaak van deze jongens - zeker van bok – is anders dan we gewend zijn. Op 14 november lieten koks van de opleiding Dutch Cuisine zien dat je er iets heel lekkers mee kunt maken.

    Dit najaar ging de koksopleiding Dutch Cuisine op Koning Willem I College van start. Een specialisatie voor werkende koks volgens de principes van Dutch Cuisine: lokaal, van het seizoen en 80% plantaardig. FoodUp! Brabant mocht een gastles over mannenvlees invullen. Deze mannen horen onvoorwaardelijk bij onze zuivel en eieren maar hebben in Nederland nauwelijks waarde.

    Proeven en kennismaken tijdens het Mannenvlees-diner. Foto: Monique & John Claassen

    Smaak en prijs

    Op 14 november kookten de koks als afsluiting een mannenvlees-diner, met gerechten van bok, haan en stier. Te gast: boeren en restauranthouders. Ook Lizette van Dijk van De Lekkere Man zat aan tafel. De smaak van het bokkenvlees was niet heel erg uitgesproken, viel haar op. “Ik denk dat het een jonge bok was. Aan de ene kant jammer; dit was een kans om mensen te laten proeven dat je van die typische smaak iets lekkers kunt maken. Aan de andere kant: het waren hele mooie gerechtjes. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand was die dit mannenvlees niet lekker vond.”

    Er werden stuk voor stuk mooie gerechtjes geserveerd. Foto: Monique & John Claassen

    Wat dat betreft kan mannenvlees prima toegankelijk worden gemaakt voor het brede publiek. Al aarzelen koks ook, weet ze, vanwege de hoge inkoopprijs.

    Begaan met het welzijn

    Ad van de Wal van restaurant de Proefkamer in Oirschot is door het diner wel aan het denken gezet. “Wat mij opviel is dat de boeren van de haantjes, stieren en bokken zo ontzettend enthousiast zijn en begaan met het welzijn van de dieren. Ik vind mannenvlees een goed idee. Ik ben ook bekend met de Keuken van het Ongewenste Dier, die verkopen ganzen van Schiphol en rivierkreeften. Bok ken ik niet, maar je kunt er de lekkerste saté van maken, zegt mijn vader. Ik vond de gerechten tijdens het diner mooi van smaak. Ik zou hier wel in mijn restaurant een keer aandacht aan willen besteden. Om mensen ook te laten zien wat er aan de hand is. Veel boeren blijven met de mannelijke dieren zitten. Zonde natuurlijk.”

    Via FoodUp! Brabant krijgen de recepten (samen met o.a. een serviesstuk van Dutch Cuisin-ambassadeur Charlotte Landsheer – Cor Unum) een plek in het relatiegeschenk dat gedeputeerde Anne-Marie Spierings meeneemt naar haar relaties. Anne-Marie was deze avond aanwezig om de recepten in ontvangst te nemen.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Koks leren over mannenvlees

    Eten moet alleen lekker zijn? Wat je als kok je gasten voorschotelt heeft effect op de gezondheid van mens én aarde. Om koks een stukje verantwoordelijkheid mee te geven start Koning Willem I College een nieuwe opleiding tot gespecialiseerde Dutch Cuisine-kok. FoodUp! neemt de studenten mee in de wereld van mannenvlees.

    Voor een stuk vlees heb je meer land en water nodig dan voor een plantaardig alternatief. Wat je als kok op de menukaart zet is dus van betekenis. Dutch Cuisine kiest voor een vooruitstrevend uitgangspunt: 80% van het menu is plantaardig.

    En binnen die 20% dierlijk kun je ook weer keuzes maken. Voor mannenvlees bijvoorbeeld. Want er zijn in Nederland heel veel stiertjes, bokjes en haantjes die de weg naar de consument niet vinden. FoodUp! zet binnen de opleiding mannenvlees op de kaart.

    Kennis en kunde

    Vorige week gingen de studenten bij verschillende boerderijen op bezoek waar ook hanen, stieren en bokken gehouden worden. Deze week heeft van-kop-tot-kont-kok Nel Schellekens een gastles gegeven. De koks gaan nu recepten ontwikkelen met het vlees van de hanen, stieren en bokken. Op 14 november organiseren ze een benefietdiner rondom deze mannen.

    Van-kop-tot-kont-chef Nel Schellekens laat de studenten een haantje zien.

    De studenten waren enthousiast over de bedrijfsbezoeken. Maar het gaat niet alleen om het ‘weten van de mannen’, vertelt Ellen Tenbült. “Koken met mannenvlees is niet hetzelfde. Sommige leghaantjes worden bijvoorbeeld 17 tot 20 weken oud. Het vlees heeft een andere smaak en structuur dan dat van 6 of 7 weken oude kippen. Daarom is het heel interessant dat de studenten nu zelf kunnen zien en uitproberen hoe je het vlees lekker kunt klaarmaken.”

    Nieuwsgierige bokken tijdens het bedrijfsbezoek.

    Zonder dat de consument wat mist

    De studenten van Dutch Cuisine werken al als kok. Met deze specialisatie kunnen ze doorleren en onderzoeken ze meteen hoe het er in hun eigen restaurant aan toegaat. “Deze studenten kunnen al goed koken. Ze worden nu uitgedaagd anders te koken – met minder dierlijke producten bijvoorbeeld – op zo’n manier dat de gast niks mist. Dat is heel waardevol.”

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • MelkMan wordt De Lekkere Man!

    Nieuw team, nieuwe naam: de Firma MelkMannen wordt De Lekkere Man. Op 2 september ontmoet je ze tijdens het Bucketlist Festival in Utrecht.

    Het leek even stil rond de MelkMannen, maar achter de schermen is hard gewerkt. Na een jaar ‘proeven van de melkman’ moesten de dames hun volgende stappen bepalen. Daphne besloot te stoppen. Lizette wilde verder, maar niet alleen.

    Meer mannen, nieuw team

    En niet alleen voor de melkman. Met meer mannen heb je een sterker verhaal, vindt ze. Dus niet alleen de stiertjes, ook de bokjes en de haantjes horen erbij. En zo wordt Melkman dus De Lekkere Man.

    Lizette vond twee gepassioneerde partners in Anne en Jorn. Anne heeft een eigen projectbureau, Food Embassy, en was al zijdelings betrokken bij de melkman. Jorn is kok en weet precies hoe je mannen lekker klaar moet maken.

    Proeven voor een sterk verhaal

    Een topteam voor een mooie missie: jou en mij mannenvlees laten proeven. Pas dan kun je het verhaal vertellen, is de filosofie. En mannenvlees is gewoon heel lekker, vindt Lizette. Heel anders dan vrouwenvlees. Gehakt van bokken smaakt milder dan dat van geiten, hanenvlees neigt juist naar wild.

    Behalve voor catering kun je bij De Lekkere Man ook terecht voor hulp als je zelf met mannenvlees aan de slag wilt. Hoe vertel je je consumenten het verhaal? Hoe zet je het op de kaart? Waar haal je mannenvlees vandaan?

    Consument weet het nog niet

    De Lekkere Man wordt een frisse doorstart dus. Er moet nog veel gebeuren op gebied van mannenvlees. “Ik heb gemerkt dat steeds meer producenten er voor open staan. Er worden stappen gezet. Wel worstelen ze nog met de vraag hoe ze mannenvlees goed in de markt moeten zetten. Dat heeft weer alles te maken met de consument, maar die weet eigenlijk nog niet zo veel. Ik denk dat wij het verhaal goed kunnen vertellen, juist omdat we geen boeren zijn en denken vanuit die consument.”

    Wil je bitterballen van mannen ook wel eens proeven? 2 september is De Lekkere Man voor het eerst live in Utrecht.

    Kijk ook op de website of op Facebook.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Firma Melkmannen kijkt terug en vooruit!

    Een cliché, maar echt waar. De tijd vliegt! Het is bijna 2017 en Firma MelkMannen bestaat al weer een jaar. Tijd voor een terugblik, update en goede voornemens.

    Afgelopen jaar was een pilot jaar voor Firma Melkmannen. Zoeken naar identiteit, focus en leren van het brede palet aan activiteiten dat bij het opzetten van een bedrijf hoort (van woordvoering, verkoop, mannenvlees-expertise-opbouwen tot ontwerp). Ondertussen kreeg de mannenthematiek landelijk  steeds meer aandacht. Mannenvlees in het NOS journaal, de motie “Koe bij Kalf” in de Tweede Kamer, het overschot aan kalveren, die andere MelkMannen (de bokken) in DWDD, en groene stroom uit kalveren. Dit, in combinatie met de warme belangstelling voor Firma Melkmannen van verschillende kanten, geven Daphne Lubbers en Lizette van Dijk een bevestiging dat ze op de juiste weg zijn. Tijd om van pilot naar bedrijf te gaan dus!

    In hun nieuwsbrief geven ze een overzicht van de mijlpalen van het afgelopen jaar. Eén van de hoogtepunten was het lesgeven aan 30 koks-to-be van de Rooi Pannen Tilburg over Mannenvlees. Daarnaast serveerden ze “MelkMannenBallen”, samen met Food Up! Brabant op de Mannenvlees BBQ tijdens het Agrofood Event in het provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch.

    Komend jaar gieten Lizette en Daphne hun ervaringen en ideeën in een bedrijfsmodel, passend bij de ambities van Firma Melkmannen. Je kunt bij hen in 2017 terecht voor:

    1. overheerlijk, goed en gemakkelijk verkrijgbaar (Melk)MannenVlees;
    2. allerhande projecten, workshops,  events  en expertise op het gebied van MelkMannen en Mannenvlees.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • MelkMannen nu ook te koop ‘in de winkel’

    Voor MelkManvlees hoef je niet langer op de pakketbezorger te wachten, maar kun je nu gewoon langs bij Mister H.A.M. Burger in Den Bosch. Je kunt hier je bestelde pakket afhalen maar ook losse producten kopen: gehakt, saucijzen, tartaar, entrecote, biefstuk van de haas en kogelbiefstuk.

    Mister H.A.M. Burger verkoopt vlees(waren) en natuurlijk hamburgers en zit aan de Vughterstraat 101A in ‘s-Hertogenbosch. De winkel is open van dinsdag t/m zondag. Bestellen van een MelkManpakket gaat nog steeds via info@melkmannen.nl

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Firma MelkMannen brengt stiertjes aan de man

    Bij zuivel horen kalfjes. Daar zitten ook stiertjes tussen die zelf nooit melk zullen maken. Geen zuivel dus zonder vlees, is de boodschap van Firma MelkMannen. Zij brengt de jongens aan de man. Met als uiteindelijk doel: de vlees- en zuivelconsumptie in balans brengen.

    Lizette van Dijk en Daphne Lubbers kennen elkaar van het Youth Food Movement Brabant. Twee bewuste jonge vrouwen, lange tijd vegetariër, die zich het lot van de man in de veehouderij aantrekken. En daar nu naar gaan handelen.

    ‘Sommige boeren kiezen bewust voor biologisch, maar kunnen hun kalveren nu alleen in de intensieve kalverhouderij kwijt’

    Verhaal vertellen

    Begin dit jaar richtten de dames hun Firma MelkMannen op. Lizette: “We hebben twee doelen. Het eerste is mensen het verhaal vertellen: dat bij zuivel ook vlees hoort. Daarnaast willen we iets doen aan de productiekant. Sommige melkveehouders kiezen bewust voor biologisch of weidegang. Maar hun kalveren kunnen ze maar op één plek kwijt: de intensieve kalverhouderij. Wij vinden dat dit anders kan.”

    Daphne en Lizette, foto: Gert van den Bosch

    MelkMan 3650

    En dus verkoopt het tweetal nu mannenvlees. De eerste MelkMan is inmiddels geslacht: stier 3650, van biologisch bedrijf de Regte Heijden in Riel. Verder wordt er flink gebrainstormd: volledig inzetten op online verkoop, op festivals gaan staan, aan de horeca gaan leveren, workshops gaan geven?

    Evenwicht tussen vlees en zuivel

    Lizette: “Het zou tof zijn als er over vijf jaar bijvoorbeeld een coöperatie van melkveehouders en consumenten is opgericht, waarin mensen net zoveel MelkManvlees eten als past bij hun zuivelgebruik. Dat is uiteindelijk ons doel: zuivel en vlees weer met elkaar in balans te brengen.”

    Mocht je je afvragen waar dat evenwicht ligt? In Nederland eten we per jaar gemiddeld 115 kg melk(producten) en 20 kg kaas. Daar past het eten van zo’n 900 gram MelkMannen-vlees per maand bij.

    Enthousiast?

    Heb je verstand van businessmodellen, productontwikkeling of verkoop of gewoon een goed idee voor de Firma Melkmannen? Meld je bij Daphne en Lizette (info@melkmannen.nl), volg op Facebook en Twitter of kijk op melkmannen.nl.

    MelkMan eten? Bestel een vleespakket. Of kom naar Slagerij De Hamvraag, waar de dames MelkMan-leverpaté verkopen.
    Foto’s: Gert van den Bosch

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *