header-met-slogan

27 augustus 2019

FoodUp! Brabant bestaat uit mensen die samen werken aan de vernieuwing van het voedselsysteem in Brabant (en daarbuiten). Met deze nieuwsbrief volg je de ontwikkelingen. Meer lezen? Volg ons via Facebook en Twitter of maak een account aan.

Nieuws

Smaak verdient meer aandacht in korte keten

Smaak en kwaliteit van een product krijgen in korte en regionale ketens nog te weinig aandacht. Terwijl ze naast versheid een belangrijke toegevoegde waarde hebben, zegt onderzoeker stad-landrelaties Marcel Vijn van WUR. Hij schreef een interessante blog over het onderwerp.

Lees meer >

Jonge melkveehouders blijven positief

Wat motiveert jonge melkveehouders om door te gaan en te veranderen? Dat onderzocht FoodUp!-stagiaire Maria Joosse de afgelopen maanden. Deze jonge boeren blijven onder meer positief over hun werk door contact met collega’s en mensen buiten de sector, en noemen een duidelijke overheidsvisie, ondersteunende maatregelen en andere keuzes van consumenten onontbeerlijk.

Lees meer >

'Voedsel van morgen' in NEMO zet aan tot nadenken

Wat eten we in de toekomst? In museum NEMO zoekt food designer Chloé Rutzerveld in de tentoonstelling Voedsel van morgen naar antwoorden op de grote vragen over voedselconsumptie. En ze laat je nadenken over waar volgens jou de oplossing ligt: in dierlijk, plantaardig of technocratisch voedsel?

Lees meer >

Herenboeren Land van Weert vinden locatie

De Herenboeren van Land van Weert hebben een locatie gevonden. Naar verwachting kunnen in het voorjaar van 2020 de eerste groenten de grond in. FoodUp! ondersteunt Herenboeren bij het op een hoger plan tillen van het initiatief.

Lees meer >

Projecten

Meelwormen in plaats van kalkoenen

Een burger van meelwormen met een fijne smaak en een malse bite. Die insectenburger ontwikkelden Theo en Jolanda Derix uit Asten, een herstartend boerenstel dat met hun meelwormen niet in dezelfde valkuil wil trappen als toen ze nog kalkoenhouder waren. De Landbouw Innovatie Campus van FoodUp! Brabant ondersteunt ze bij het inslaan van deze nieuwe weg.

Lees meer >

Campagne #zomeroogst tegen verspilling

De Food Heroes-campagne van vorig jaar tegen voedselverspilling #hetezomeroogst heeft een vervolg gekregen onder de titel #zomeroogst. Door het hete en droge weer dreigen dit jaar opnieuw veel groenten en fruit niet te voldoen aan de supermarkteisen. In Food Heroes werken FoodUp! Brabant en ZLTO samen aan minder voedselverspilling.

Lees meer >

RIJP biedt boeren nieuw verkoopnetwerk in korte keten

Wil jij als boer in de korte keten je markt vergroten en je marktpositie versterken? Laat je dan informeren over RIJP, een online verkoop- en distributienetwerk dat gezamenlijk is ontwikkeld door enkele boeren, FoodUp!, ZLTO, HAS Hogeschool en Geodan. RIJP richt zich op de verkoop direct vanaf de boerderij aan supermarkten, horeca, cateraars en collega-boerderijwinkels.

Lees meer >

Aftermovie BeLeef 2019

Op 13 juni organiseerde FoodUp! Brabant samen met Mevrouw de Boer een inspiratie-event voor agrarische vrouwen, BeLeef 2019, in het Inspyrium in Cuijk. De 330 aanwezige vrouwen beleefden een bijzondere dag. In de aftermovie kun je de sfeer van die dag nog weer even proeven. Meteen een moment om na te denken over wat jij ervan mee naar huis nam.

Lees meer >

Agenda

Afslag Eindhoven speelt Stallerhof
t/m 7 september, Eindhoven
Locatietheater over tradities en het voortbestaan van een boerenfamilie

Masterclasses Kringlooplandbouw voor jonge boeren
oktober 2019 - maart 2020
Aanmelden vòòr 6 september

'Boergondische markt' van Brabantse grond
4 oktober, Eindhoven
Ontdek wat eerlijk, puur en lokaal eten van Brabantse grond betekent
Vind meer activiteiten >
FoodUp! Brabant
info@foodupbrabant.nl
facebook twitter instagram youtube