header-met-slogan

4 juli 2019

FoodUp! Brabant bestaat uit mensen die samen werken aan de vernieuwing van het voedselsysteem in Brabant (en daarbuiten). Met deze nieuwsbrief volg je de ontwikkelingen. Meer lezen? Volg ons via Facebook en Twitter of maak een account aan.

Nieuws

'Supermarkt denkt vooral aan zichzelf'

Matthijs Bosman trok in juni met zijn fictieve supermarkt ‘Superland’ door Nederland, om klanten boodschappen te kunnen laten brengen in plaats van te halen. Hij ontmoette verbazing en verontwaardiging over ons huidige supermarktsysteem. Bosman ontwikkelde Superland twee jaar geleden in het kader van Agri meets Design, waar FoodUp! Brabant een van de initiatiefnemers van is.

Lees meer >

‘Lichtgroene mensen moet je het gemakkelijk maken’

Verstopt achter het kleine groepje zeer betrokken ‘donkergroene’ mensen, zit een heel grote ‘lichtgroene’ groep die de weg naar een voedselinitiatief niet weet te vinden. Zij zijn wel te bereiken, ontdekte Iris van der Meer tijdens haar stage bij FoodUp!. De vraag is alleen of mensen het accepteren als een voedselinitiatief verschillende verdienmodellen naast elkaar hanteert.

Lees meer >

De Peel zoekt ondernemers voor analyse reststromen

Benieuwd hoe jij als agrarisch ondernemer kunt zorgen dat je reststromen slim worden hergebruikt? Innovatiehuis de Peel zoekt ondernemers die de gratis Materialenscan willen doen, om zo te ontdekken welke grondstoffen de regio in de aanbieding heeft.

Lees meer >

Projecten

Ommetje en verbreding in Walsberg

Hoe kan ik mijn melkveebedrijf verbreden en wat kan ik samen met andere ondernemers doen? De Landbouw Innovatie Campus van FoodUp! Brabant dacht op verzoek van VABIMPULS mee met een melkveehouderij in Walsberg (gemeente Deurne). Het resulteerde in concrete ideeën voor de toekomst van het bedrijf en een in de buurt breed gedragen plan voor een ommetje.

Lees meer >

Nieuw verkoopnetwerk voor boeren in korte keten: RIJP

Voor de rechtstreekse verkoop van de boer is een nieuw, online verkoop- en distributienetwerk ontwikkeld: RIJP. Het is het resultaat van het project Korte keten 2.0 van enkele ervaren, ambitieuze boeren, in samenwerking met FoodUp! Brabant, ZLTO, HAS en Geodan. RIJP zorgt voor een korte keten naar supermarkten, horeca, cateraars en collega-boerderijwinkels, en vergroot daarmee de markt en marktpositie van boeren. Het platform start als zich dertig boeren hebben gemeld.

Lees meer >

Agenda

Sojateelt en sluiten kringloop op melkveehouderij
4 juli, Made
Bedrijfsbezoek georganiseerd door Netwerk Goed Boeren, voor natuurinclusieve landbouw

Natuurinclusieve gebiedsontwikkeling, bedrijfsmodellen en marketing
10 juli, Den Bosch
Presentatie resultaten voor community Natuurlijk Boeren

Creativity World Forum
21-23 oktober, Brabant
Voor creatieve geesten, handen en harten die aan duurzame ontwikkelingsdoelen willen werken
Vind meer activiteiten >
FoodUp! Brabant
info@foodupbrabant.nl
facebook twitter instagram youtube