Ambachtelijk product in een fastfood-concept

Aardbeien die je in de supermarkt koopt worden onrijp geplukt. Echt volzoet zullen ze dan nooit meer worden. Jan en Birgitte van den Elzen vinden dat jammer en verkopen zoveel mogelijk aardbeien aan huis. Dit voorjaar openden ze een aardbeien drive-in. Het loopt als een speer.

Het is een beetje zoals met de tomaten, legt Jan uit. “Vroeger dachten we dat ze nog vanzelf na zouden rijpen. Dat doen ze ook wel: ze worden rood. Cosmetisch zijn ze mooi. Maar zodra de vrucht van de plant is maakt hij geen suikers meer aan.”

Jan en Birgitte van den Elzen uit Uden hebben al 25 jaar een aardbeienbedrijf. Het grootste gedeelte ging altijd naar de veiling, maar dat geeft minder voldoening. “Als je voor de veiling plukt, dan pluk je de aardbeien ‘houdbaar’. Begrijpelijk, want ze hebben nog een lange weg te gaan. Maar ze smaken dan niet zoals ze horen te smaken. En dat vinden wij jammer.”

Aan de weg timmeren

Acht jaar geleden kwam er een automatiek met versgeplukte rijpe aardbeien bij huis. Jam, ijs en aardbeien met chocola volgden. Van de gemeente huurden ze de rotonde in de buurt. Daarop werden drie grote aardbeien geplaatst. Neem vanaf de A50 afslag 14 en je kunt ze niet missen. Birgitte en Jan timmerden, kortom, letterlijk aan de weg.

De Aardbeien Drive-in gezien vanaf de rotonde.

Maar je kunt nog zoveel meer lekkere dingen met aardbeien maken. Smoothies, aardbeien met slagroom, Belgische wafels. En die wil je ook vers aan de man brengen. Langzaam groeide het idee voor een aardbeien drive-in, naast diezelfde rotonde. Sinds dit voorjaar is ‘ie open.

Vak apart

Het is wel even omschakelen, van aardbeienteler naar ijsproducent en wafelverkoper. Jan: “Maar dit is nou precies wat wij leuk vinden! Veruit de meeste telers hebben er schik in kilo’s aardbeien te plukken en naar de veiling te sturen. Die zien nooit een klant. Wij zien ze voortdurend. En mensen worden altijd blij van aardbeien. Daar doe je het toch voor.”

Ze hebben de truc wel een beetje bij McDonald’s afgekeken. Want hoe breed moet zo’n drive-in eigenlijk zijn? En hoe hoog zet je het afhaalluik dan?

Verder is het vooral experimenteren en verbeteren. De feedback van klanten serieus nemen. Soms ga je overstag, dus zijn er nu naast aardbeien in pure ook aardbeien in melk en witte chocolade. (Birgitte: “Ik vind wit geen chocola, maar ja, als je het niet doet ben je een dief van je eigen portemonnee.”) Parkeerplekken zijn er niet, een goede slagroommachine kwam er wel, zodat de slagroom bij thuiskomst in ieder geval nog goed op de aardbeien zit.

Erin geloven

De drive-in is best een experiment, hoe besluit je dan dat je de investering aandurft? Birgitte: “Je moet er echt zelf in geloven. Anders moet je er niet aan beginnen. Daarom doen we alles ook onder onze eigen naam, we staan hier echt achter.”

Mensen komen in eerste instantie voor een goed product, weet ze. Daar staat ‘Jan & Birgitte’ dus voor. Wie verwacht dat vooral de afgekeurde aardbeien in de smoothies belanden, heeft het mis. Ook de wafels worden vers gebakken. Het is wel even zoeken naar de balans tussen snelheid en kwaliteit, want op drukke dagen kunnen er zo 15 auto’s staan. Jan: “Een minuutje per bestelling, dat is best snel toch? Maar dat betekent dat de achterste auto een kwartier staat te wachten. Sommige mensen vinden dat te lang. We proberen ze dan voor een volgende keer ook op de automatiek te wijzen.”

Eerst goed draaien

Mensen komen van ver en mensen komen terug, tot zover gaan de zaken goed. Mei was natuurlijk wel een speciale maand, met Moederdag en het zonnige weer. Het blijft spannend hoe de rest van het seizoen verloopt.

Eerst een tijdje goed draaien heeft dus voor nu prioriteit. En de producten verder ontwikkelen. Meer horeca willen Jan en Birgitte niet, en ook producten zonder aardbeien komen er niet in. “Mensen hebben wel eens gevraagd of we niet ook asperges in onze automatiek konden leggen. Maar wat als vervolgens de groenteboer zijn aardbeien op komt halen? Die ziet dat dan.” Niet sympathiek, vindt Jan. “We willen anderen niet voor het hoofd stoten.”

Birgitte: “En wij zijn gewoon goed in aardbeien. We hebben er bewust voor gekozen. Van prei wordt je echt niet zo blij. Alleen al die rode kleur! Mensen van jong tot oud komen nu speciaal voor onze aardbeien, dat is geweldig.”

De Aardbeien Automatiek Jan & Birgitte is open van eind maart t/m eind december, dagelijks van zon op tot zon onder. De Aardbeien Drive-in Jan & Birgitte is open (voor gemotoriseerd verkeer) van 1 april tot 1 oktober, dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur.

Meer lees je op de Facebookpagina van de Aardbeien Drive-in >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.