De Smaak van Hier zoekt melkveehouders

Melkveehouder Rob Denissen uit Heukelom is met zijn twee compagnons op zoek naar collega’s die zelf willen verzuivelen en een korte keten bedienen. Zij ontwikkelden een formule waar meer melkveehouders profijt van zullen hebben en waarmee ze elkaar versterken: ‘De smaak van hier’.

Bij wijn en kaas is het heel normaal dat het product ook de naam van de regio draagt. De maker en de regionale omstandigheden dragen bij aan de uniciteit van het product. Bij melk kennen we dat nog niet. Rob Denissen van de ‘Piet van Meintjeshoeve’ in Heukelom (gemeente Oisterwijk) wil daar met zijn compagnons verandering in brengen. Ze ontwikkelden ‘De smaak van hier’. Zo maakt hij nu melk, vla, yoghurt, pap, bavarois en slagroom onder het merk ‘De smaak van Heukelom’, het dorp waar hij zetelt.

de smaak van hier foodup brabant

Verhaal heeft waarde

‘Ik ben ermee begonnen omdat ik het verhaal van mijn bedrijf mee wilde geven aan mijn product’, vertelt Rob. ‘Dat verhaal heeft waarde. Dat doen we nu met onze eigen zuivel, en bij de mensen die op ons erf komen of het bestellen. Bovendien dacht ik na over de vraag hoe het nou komt dat je moet opschalen om hetzelfde prijsniveau te behalen. Ik wilde die marge op de boerderij houden.’

Compagnons uit het bedrijfsleven

Rob wist daar twee mensen bij aan te haken, beide met ruime ervaring in het bedrijfsleven. De een, Vincent van Rijsewijk, had een bedrijf dat boerenhortensia’s onder een merknaam verkocht – als eerste in de plantenbranche – en in heel Europa. Twee jaar geleden verkocht hij het merk dat hij op- en uitbouwde. Nu adviseert hij bedrijven over verduurzaming en investeert zijn kennis en ervaring in initiatieven waar hij in gelooft.

de smaak van hier rob denissen heukelom

Rob Denissen. Foto: Bas Haans Fotografie

Rob en Vincent kennen elkaar al van kinds af aan en zagen elkaar onder meer op de toneelvereniging en bij de carnavalsvereniging. Op een avond terugrijdend van een optreden met hun dweilorkest raakten ze aan de praat over Robs ideeën over zijn melkveebedrijf met zestig koeien. Vincent besloot erin te stappen. Rob vond dat geen risico, iemand van buiten: ‘Veel adviseurs nemen niet het risico van hun advies, hij wel. De opbrengst moet je dan misschien wel met meer mensen delen, maar je initiatief ontwikkelen gaat wel sneller, je hebt sneller meer body, en je hebt samen meer kennis.’

Elkaar aanvullen

Via een netwerklunch kwamen ze vervolgens in contact met Stijn Bax. ‘Zijn broer zat daar aan tafel, en die zei dat dit wel iets voor hem was’, vertelt Vincent. En dat bleek. Stijn heeft achtergrond in de retail en ICT, en werkte jaren bij hoorspecialist Schoonenberg, waar hij de internationale tak fors uitbreidde. Ook Stijn steekt er naast tijd ook geld in. Een vacature voor een vertegenwoordiger leverde het vierde teamlid, Evelien Vromans. ‘Onze held in het veld’ noemt Vincent haar. Zij gaat met de producten van ‘De smaak van Heukelom’ de boer op. ‘Sinds zij voor ons werkt heeft de verkoop een vlucht genomen’, aldus Rob. ‘We vullen elkaar echt aan. Zonder hen was ik ook nooit zo ver gekomen.’

de smaak van hier

Handboek Soldaat

Samen ontwikkelden ze zo de formule ‘De smaak van hier’. Vincent omschrijft het als een ‘standaardoplossing voor melkveehouders’ om zelf te gaan verzuivelen en de korte keten te bedienen. De kennis en ervaring die we hebben opgedaan met marketing en sales, productie, verkoop en levering willen we delen. Zie het als een Handboek soldaat over hoe je meerwaarde krijgt uit je eigen zuivel.’

Spreekt dit je aan, wil jij ook meerwaarde halen uit je eigen zuivel? Neem dan contact op met De Smaak van Hier

Waarom ze dit willen delen? Vincent: ‘We zien veel individuele bedrijven vol enthousiasme beginnen met verzuivelen. Dat blijkt dan toch moeilijker dan gedacht, en iedereen praat liever over succes dan over mislukkingen. Veel initiatieven sudderen een jaar of vier, zes; ze blijven kleinschalig en stoppen op een gegeven moment weer. Verkoop en verzending zijn echt een ander vak, veel mensen weten ook niet goed waar ze aan beginnen. Die melkveehouders willen we over een drempel helpen. Wij hebben met z’n vieren samen verstand van melkveehouden en verzuivelen, retail, marketing en tuinbouwmerken, en vertegenwoordigen.’

Rob: ‘Als ik dit niet met anderen deel, dan blijf ook ik klein. Je loopt snel tegen een plafond aan, en dat is vaak het begin van het einde.’

de smaak van hier rob denissen heukelom

Foto: Bas Haans Fotografie

Proof of concept De smaak van hier

Begin dit jaar besloten tot een proof of concept, een uitprobeerfase van negen tot twaalf maanden waarin ze hun formule testen, evalueren en zo nodig bijsturen. Daar leer je veel van, vertelt Vincent. Zo gingen ze de levermomenten anders organiseren en adviseerden ze klanten over hoe ze meer van ‘De smaak van Heukelom’ konden verkopen in combinatie met minder derving. Nu wordt het tijd om uit te breiden. ‘We zoeken melkveehouders in andere regio’s die hun eigen ‘Smaak van hier’ willen gaan verkopen’, vertelt Vincent. Zij kunnen het leerproces van deze pioniers overslaan.

Ambitie en reflectie

Vincent geeft een korte profielschets: een melkveehouder met ambitie in de korte keten en al stappen heeft gezet richting duurzame, circulaire productie; ondernemend, met commerciële interesse; buiten de regio Tilburg (‘want daar zitten wij al’), en je moet redelijk kunnen organiseren (‘je kunt dit niet in je eentje erbij doen’). Ook belangrijk is transparant willen en durven werken, zegt Vincent: ‘Je heb reflexief vermogen nodig. Je moet willen leren van je fouten, andere deelnemers feedback kunnen geven en verbeterpunten aangeven. We willen dat ‘De smaak van hier’ zich ontwikkelt tot een zelflerende community; daar moet je wel onderdeel van willen zijn.’

de smaak van hier

Foto: Bas Haans Fotografie

Deelname aan De Smaak van Hier vergt naast de nodige investering in tijd ook een beperkte investering, waaronder voor een koelcel en een winkeltje, legt Vincent uit. ‘Maar door de extra marge op melk en zuivelproducten verdien je dit in een beperkt tijdsbestek terug en genereert deelname een extra inkomen.’

‘Ik kan nu het verhaal van mijn boerderij meegeven’

‘Als boer moet je vooral doen wat je leuk vindt en bij je past’, besluit Rob. Hij is vooral blij dat hij nu de eigenheid van zijn boerderij mee te geven aan zijn melkproducten, zijn verhaal.

Opschalen

Wim Coenraadts van de Landbouw Innovatie Campus en FoodUp! Brabant noemt ‘De smaak van hier’  een zeer interessante ontwikkeling. ‘Het is een zuivelmerk dat de individuele boerderij overstijgt maar geen anonieme bulk wordt. Niet ieder boerenbedrijf kan nichespeler worden. Je hebt ook concepten nodig die op te schalen zijn. Ze maken een onderscheidend eindproduct dat toch opschaalbaar is. Hier zijn vast meer melkveehouders in geïnteresseerd.’

Meer weten? Neem contact op met De smaak van hier.

de smaak van hier rob denissen

Foto: Bas Haans Fotografie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.