Digitale transparantie in de supermarkt: Questionmark

Je staat in de winkel en stopt uit gewoonte de Max Havelaar-bananen in je mandje. Tot je je afvraagt: worden de boeren er nou eigenlijk wel beter van? De digitale wereld staat tegenwoordig gelukkig voor niets, ook als het om transparantie gaat. Neem de app van Questionmark.

Questionmark onderzoekt de duurzaamheid van de meest verkochte producten en stopt ze voor je in een app. Zo kun je in de winkel al scannen wat voor product je mee naar huis neemt.

De duurzaamheid wordt gescoord op drie thema’s: milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Daarnaast wordt de gezondheid van een product gescoord aan de hand van de Schijf van Vijf: je mag ‘m dagelijks eten, of liever niet te vaak.

Verrassingen

Questionmark-app screenshotQuestionmark wil er met de app voor zorgen dat consumenten bewustere keuzes maken, legt directeur Charlotte Linnebank uit. Want er bestaan over voeding best wat misverstanden.

Een biologische hamburger scoort beter op dierenwelzijn dan gangbaar vlees, dat wisten we wel. Maar wist je dat de oer-Hollandse volvette kaas helemaal niet in de Schijf van Vijf staat? En  wie denkt met een vleesvervanger een gezonde keuze te maken, komt bedrogen uit. Linnebank: “Veel mensen zijn daar verbaasd over, maar best veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo gezond. Dat komt omdat er veel zout in zit. Kies je toch voor een zoute vleesvervanger, dan moet je hem gewoon niet te vaak eten.”

Aan het denken zetten

Helpt de app ons de beste keuze maken? Goede keuzes maken is moeilijk, geeft Linnebank toe. Bovendien: waar de één waarde hecht aan dierenwelzijn, vindt de ander het milieu veel belangrijker. “In de app kun je op elk thema je eigen grenzen stellen: dierenwelzijn niet lager dan een 7, mensenrechten altijd hoger dan een 8. Ook krijg je bij elk product een alternatief te zien dat beter scoort. We willen vooral mensen aan het denken zetten: wat is voor jou belangrijk?”

Productie verduurzamen

Achter elke score gaat een boel rekenwerk schuil. Maar Questionmark vraagt ook producenten aanvullende informatie te geven. “Van een flink aantal producenten ontvangen we nu al informatie over hun producten, maar het is lastig om de eigenaren van alle producten die in de supermarkt liggen te bereiken.”

Soms leiden veranderingen dan tot een hogere score. “Het merk GIJS heeft bijvoorbeeld voor zijn eieren een innovatie doorgevoerd. Ze hebben ten behoeve van een lagere milieu-impact het voer van de kippen aangepast. In plaats van soja uit Brazilië krijgen de kippen nu regionale soja in hun voer. Door deze actie wordt de druk op kwetsbare regenwouden in het Amazone gebied verlaagd.”

Questionmark koppelt de score ook weer aan producenten terug. Het gaat er niet alleen om consumenten een betere keuze te laten maken, maar ook producten duurzamer en gezonder te maken, aldus Linnebank.

Kijk op thequestionmark.org >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.