Heliconbestuurder De Bont: ‘Studenten laten kennismaken met koplopers’

Helicon, met ‘groene’ vmbo- en mbo-scholen in Brabant en Gelderland, is een van de onderwijsinstellingen die op 16 januari de Green Deal natuurinclusieve landbouw in het groene onderwijs tekende. Gijs de Bont, lid van het college van bestuur, vertelt waarom.

‘Als school ben je altijd met morgen bezig. Maar niemand kan de toekomst voorspellen, ook wij niet, al lijken mensen dat soms wel van ons te verwachten. Je weet nooit precies hoeveel nieuwe arbeidskrachten een bepaalde sector over tien jaar nodig heeft en wat ze dan moeten kunnen en weten. En wat zeg je nu tegen een jongen van twaalf die vrachtwagenchauffeur wil worden? Of notaris, of huisarts? Begin maar niet aan je opleiding want je weet niet hoe het werkveld eruit ziet als je klaar bent met je opleiding?’

Blijven leren

‘We geven onze leerlingen en studenten daarom een basis door ze op te leiden voor het diploma; het kader. En binnen dat kader zoeken we naar manieren om aan te sluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen. Het belangrijkste daarbij is dat leerlingen leren om te blijven leren. Leren om ergens op af te stappen, open te staan voor verandering, en aan kunnen sluiten op maatschappelijke ontwikkelingen.’

Stages bij koplopers

‘Een ander instrument is de beroepspraktijkervaring die al onze mbo-studenten op moeten doen, de stage. Daardoor hebben we een enorm netwerk aan bedrijven en organisaties. We laten onze studenten daarbij het liefst kennismaken met voorlopers in de markt, omdat ze dan de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen en kennismaken met het vermogen om te vernieuwen.’

Foto: Het eiwitrijke lupine is een belangrijke voedselbron voor hommels

Beleidsagenda

‘De Green Deal natuurinclusieve landbouw in het groene onderwijs hebben we ten eerste getekend omdat we de beleidsagenda van minister Schouten onderschrijven. Ten tweede omdat het vraagt dat partijen samen stappen zetten. En als onderwijsinstelling kunnen wij er vorm aan geven, mede door ons grote netwerk.’

‘Dat we als middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs op deze manier samenwerken met de beroepssector wordt in Nederland heel gewoon gevonden. Maar internationaal gezien is dat het zeker niet. Daar mogen we best trots op zijn.’

Concrete samenwerkingsprojecten

‘De Green Deal is wat ons betreft een succes als we als partners concrete projecten met elkaar weten te ontwikkelen die leiden tot curriculumvernieuwing. Verticaal, als doorlopende leerlijn van vmbo tot wo, en horizontaal, met partners uit het bedrijfsleven en de overheid. Het is ook oefenen met elkaar. Maar we worden steeds beter in multidisciplinair onderzoek.’

Vernieuwing zit crosssectoraal

‘Als Helicon bieden we ook cursussen voor bedrijven en deeltijdopleidingen aan. Dat willen we ook gaan doen op het gebied van de voedseltransitie. Veel vernieuwing zit in crosssectorale verbanden. Opleiding zoals Bos- en natuurbeheer en Eco en wildlife, die we in Velp hebben, zou je willen verbinden aan teeltopleidingen. En als we zien dat meer boeren geïnteresseerd raken in circulaire landbouw, zit daar mogelijk ook een opleidingsbehoefte. Daar zouden we ons als partners dan gezamenlijk voor in kunnen zetten.’

 

Lees ook: Green Deal: Natuurinclusief werken wordt vast onderdeel groene onderwijs

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.