Is de consument de baas, dan wil hij best meer betalen

De burger wil iets anders dan de consument, wordt vaak gezegd. In Frankrijk mogen burgers stemmen over producten – waarbij stap voor stap duidelijk wordt wat elke keuze kost. Dit 'merk van de consument' verkoopt boven verwachting.

Huismerk, A-merk, weidemelk, biologisch: de keuze is al best reuze als je een voor een pak melk naar de supermarkt gaat.

Maar hoe ziet een pak melk eruit als je consumenten echt zelf de keus laat? Eind 2016 startte in Frankrijk het initiatief ‘Wie is de baas?! – Het merk van de consument’. Online krijgen consumenten een aantal keuzes voorgelegd: meer of minder dierenwelzijn, bijvoorbeeld, herkomst van het voer en de beloning voor de boer. De eindprijs verandert met de keuze. De meesten stemmen gelden en bepalen welk product in de schappen komt.

Eerlijke prijs, consument blijft het kopen

Inmiddels liggen de producten bij 16 verschillende supers door heel Frankrijk in de schappen, van aardbeien, eieren, en biologische boter tot appelsap en zelfs pizza. Op bijna alle producten kun je in meer of mindere mate het etiket ‘eerlijk, duurzaam voedsel’ plakken. De eieren zijn vrije uitloop, de Franse aardbeien zijn geteeld in duurzame landbouwsystemen en de boer krijgt een eerlijke vergoeding. Een doosje aardbeien van 250 gram kost daardoor €4,35, 6 eieren €1,91.

Ook opvallend: de Franse consumenten, althans de consumenten die hun stem uitbrengen, zijn het vaak best wel eens. Meningen lopen nooit enorm uiteen, laat Nathalie Roskwas van de organisatie weten. Soms leidt het tot twee producten, zoals een hamburger met 5% en 15% vet.

Producten waar een meerderheid van de consumenten achter staat maar waar je ook een reële prijs voor betaalt: wat doet die consument dan uiteindelijk in de supermarkt?
Consumenten blijven de producten kopen, aldus Nathalie. De behaalde omzet overtreft ver de verwachtingen: zo is er sinds eind 2016 ongeveer 46 miljoen liter melk verkocht.

En nu België ?

Inmiddels is het initiatief ook naar België overgewaaid. Het eerste product, melk, ligt sinds februari in de schappen. Prijs: €1,05. Koeien mogen daarvoor minimaal 4 maanden per jaar in de wei staan (+ 8 cent). En ook de boer krijgt eerlijk betaald: 41,04 cent per liter, dat is 9,4 cent per liter meer (29,5%) dan de huidige marktprijs.

In de eerste 3 weken werden 53.000 verpakkingen verkocht. Wij zijn benieuwd of België Frankrijk qua succes achterna gaat!

Lees meer over het Franse initiatief op lamarqueduconsommateur.com >

Of kijk op de Belgische pagina van Het merk van de consument >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.