De centrale vraag:

Boeren Corné Ansems en Jan van den Broek steken extra geld (kosten) en energie in het welzijn van hun dieren. Duimen omhoog van hun omgeving. Maar als het op kopen aankomt, dan is bij diezelfde omgeving de portemonnee weer koning. Hoe krijg je de extra waarde van dierenwelzijn zo tussen de oren van burger/consument dat die zonder mekkeren de meerprijs accepteert?

Context:

De meeste mensen staan op enorme afstand van hun vlees. Gehakt, metworst en kippendij zijn net zo anoniem als een koekje, gegroepeerd in een bakje/zakje met cellofaan. Misschien dat hernieuwd besef van de slacht consumenten beter inzicht geeft in de waarde en waarden van het stukje vlees op hun bord. Met de Doe-Het-Zelf-Kip-kist krijgen deelnemers (personen/gezinnen) alle attributen in huis om zelf in negen weken het traject van ei tot kipfilet te beleven. Dus inclusief slacht-set om de kip ‘eetklaar’ te maken.

Conclusies tot zover:

Het vraagstuk leeft sterk! Na een succesvolle pilot gaat in april 2018 de eerste officiële DHZ-kipronde van start. Voor 6 kisten komen uit heel het land ruim 180 aanvragen binnen. Landelijke media besteden volop aandacht aan de kisten, op social media lopen verschillende discussies.

De deelnemers beleven in juni 2018 onder professionele begeleiding hun slachtmoment. Op 27 juni delen ze hun ervaringen met een breder publiek.

BOEREN
  • Corné Ansems, Jan van den Broek
  • Hoogeloon, Hilvarenbeek
  • Eigenaar kaasboerderij De Ruurhoeve, Bioboerderij ‘t Schop
DESIGNERS
  • Vera Bachrach, Sascha Landshoff
  • Amsterdam
  • Eigenaren Jansen Jansen Bachrach & Landshoff
INFORMATIE Neem contact op met:

Ontdekstappen