frietje precies overheid van nu foodup! brabant oogst

Waarom helpt FoodUp! Brabant een bodemvriendelijk frietje op de markt te brengen? Platform Overheid van Nu vroeg het aan teamlid Wim Coenraadts. ‘Het is als overheid heel nuttig om in de praktijk te ervaren wat het beleid aan ondernemersmogelijkheden biedt en waar je dan tegenaan loopt.’

FoodUp! onderzoekt hoe nieuwe benaderings- en werkwijzen de gewenste transitie kunnen versnellen, legt Coenraadts in het artikel uit. ‘We helpen boeren in hun zoektocht naar andere vormen van bedrijfsvoering. Daar hoort ook conceptontwikkeling bij, en daarvoor klopte aardappelteler Jacob van den Borne bij ons aan. Het doel van onze samenwerking: een aantrekkelijk, lekker, inspirerend consumentenproduct te ontwerpen. Die componenten zitten allemaal in het Frietje Precies.’

Rollen

‘Als je zo met elkaar optrekt, ervaar je dat je dingen tegenkomt die rolvreemd zijn, die afwijken van wat je normaal doet’, vertelt Coenraadts. ‘Voor een boer is dat marketing bedrijven, voor een overheid is dat productontwikkeling. We hebben ervaren dat de hobbels voor duurzame producten met name in de verwerking zitten.’

‘Hobbels voor duurzame producten zitten vooral in de verwerking’

Coenraadts: ‘De lijnen om gewassen te snijden en frituurklaar te maken, zijn helemaal niet ingericht op kleine en afwijkende partijen, zoals onze 10.000 porties friet van aardappelen, bataat en pastinaak. De grootschaligheid die we in de landbouw proberen te doorbreken, zit er verderop in de keten nog zo ingebakken, dat dat innovatie eigenlijk belemmert. Voor ons was dat heel nuttig om te ervaren, daar zit kennelijk een knelpunt in de vertaling van beleid naar praktijk.’

Lees het hele artikel op Overheid van Nu, een platform voor professionals die interbestuurlijk samenwerken.