De centrale vraag:

Boer John Kocken en zijn vrouw Renate willen weer ondernemen. Als aanvulling op hun bestaande melkveehouderij. Dat mag met koeien, maar ook zonder. John: 'Ik zoek een bedrijfsvoering waar ik alle aanknopingspunten (natuur, recreatie, zorg, consumententrends) uit de omgeving haal. En kan vertalen naar een samenhangend verdienmodel.' Zijn belangrijkste vraag: ‘’Moet ik dat allemaal alleen doen, of kan het ook met partners. Hoe vind ik die, en zijn die geïnteresseerd in samen ondernemen of is een zakelijke relatie voldoende’’. Volg hier hun ontdekkingsreis.

Context:

"Het klinkt misschien vreemd, maar de uitdaging in m’n werk mis ik een beetje. Ik heb een goed lopend melkveebedrijf, maar heb vooral ook het idee dat ik werk voor bank (aflossen leningen) en overheid (voldoen aan meer en meer regeltjes). Met het opzetten van een totaal ander bedrijf kan ik m’n ondernemerschap weer kwijt en investeer ik ook in de toekomst van m’n kinderen. Misschien vinden die twee meiden van ons het op termijn interessant om over te nemen."

 

Conclusies tot zover:

Voor een boerenbedrijf dat op meer pijlers in zijn omgeving rust is goed voorwerk een vereiste. Wat kun je als potentieel benutten in een straal van pakweg 2 km rond je locatie. En met wie kun je partneren om je ideeën verder uit werken. Want dat is al snel duidelijk, als je iets met natuur en recreatie wilt doen zul je al snel moeten schakelen met anderen. Dat vraagt voorbereiding, en dus tijd. Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd.

 

Proces:

Als eerste, los komen van hoe je het altijd hebt gedaan. Een ander bedrijf vraagt een andere aanvliegroute. John en LIC-begeleider Wim sparren aan de keukentafel en buiten in het veld zonder enige belemmering. In de ontwerpfase staat alles open: je hebt nu de kans om te bepalen wat je het liefst doet. Denk vrij, ‘ja maar’ bestaat niet. Uit de elementen die het meest aanspreken wordt een 1e ontwerp van het boerderijconcept gemaakt. Een eerste gesprek met een potentiële partner volgt.

DESIGNER
  • Wim Coenraadts
  • Den Bosch
  • Projectleider LIC Brabant
INFORMATIE Neem contact op met:

Ontdekstappen

  • Van A naar B, of zoeken naar C?

    Van A naar B, of zoeken naar C?

    Een natuurorganisatie schuift bij John aan tafel. Zij is wel geïnteresseerd in zijn plannen. Die gaan verder dan het beheren van gronden, er zit ook …Lees meer >
  • Ineens 20 trendwatchers die meedenken

    Ineens 20 trendwatchers die meedenken

    Als vervolg op de consumentenoriëntering organiseert de LIC extra hulptroepen, in de vorm van studenten van Fontys-opleiding International Lifestyle Studies (ILS). Twintig tweedejaars-studenten bezoeken het …Lees meer >
  • Die consument, die denkt heel anders

    Die consument, die denkt heel anders

    Wat betekent boeren in direct contact met consumenten als je dat niet gewend bent. Waar kijken consumenten naar, welke trends zijn zich aan het ontwikkelen. …Lees meer >
  • Do the Business Model Canvas

    Do the Business Model Canvas

    De eerste werksessie aan de keukentafel. Vrijuit brainstormen, voortborduren op elkaars associaties en gedachten. Alles kan in deze fase. Onder andere een voedselbos, waterbuffels, ontstress-arrangementen …Lees meer >
  • Oriëntatie

    Oriëntatie

    John belt op. Met een open vraag. Vertelt dat hij toe is aan iets anders, en dat hij zich aan het oriënteren is.Lees meer >