Studenten van de Fontysopleiding International Lifestyle Studies hebben de afgelopen weken als opdracht van FoodUp! foodtrends in beeld gebracht onder 18- tot 25-jarigen. De gesignaleerde trends bevestigen het belang voor ondernemers om te kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen. Verwaarding van restproducten en terugdringen voedselverspilling zijn hot items, en er is ruimte voor taboedoorbrekende producten.

De foodtrends die de lifestylestudenten in kaart brachten, zijn ruwweg in vier categorieën onder te verdelen. Ze illustreerden de trends met voorbeelden.

  1. Voedselverspilling voorkomen: Slimme koelkasten, infraroodscanners om versheid te bepalen, de Zero Waste Bag van de SPAR, 3D-printen (upprinting food), en lessen om te leren koken met overtollig voedsel.
  2. Nieuwe producten van bijproducten/afval: Wat te denken van gin van afwijkend fruit, vezelrijk meel van pulp die overblijft na het persen, frietzakken van aardappelschillen. Termen: Trash to impresse, (Re)Purpose.
  3. Verandering voedingspatroon en gemak: Maaltijdboxen zoals een box met lokale producten of lelijke groenten, Eetwissel van het Voedingscentrum, snoepgroenten nieuwe stijl.
  4. Nieuwe voedingsmiddelen, taboes doorbreken: Eetbare verpakkingen (bijvoorbeeld van zeewier), algen als voedsel en producten van genetisch gemodificeerde gewassen die duurzame productie mogelijk maken (Ethos Chocolate).

De trends laten zien waar kansen voor ondernemers liggen, aldus Veerle Slegers van de Landbouw Innovatie Campus van FoodUp! Brabant. ‘Innovatie en de voedseltransitie zijn noodzakelijk, maar bieden ook duidelijk kansen om te werken aan maatschappelijk draagvlak en ondernemen met de maatschappij. De uitkomsten bevestigen dat het goed is naar ontwikkelingen in de maatschappij te kijken om daar als ondernemer op in te kunnen spelen.’

‘Luiken gingen open’

Naast de inhoudelijke opbrengst, heeft de opdracht bij studenten ook ‘de luiken doen opengaan’ in de woorden van Veerle. ‘Bij het presenteren van de opdracht heb ik het kader geschetst van de voedseltransitie, van de problemen in de agrarische sector. En studenten gevraagd of ze wel weten welke wereld er achter hun pak melk of sandwich zit. Aan hun reacties was af te leiden dat er een nieuwe wereld voor hen openging. Bij de presentatie van de uitkomsten gaven de studenten ook aan dat ze heel anders naar hun eigen eet- en koopgedrag zijn gaan kijken.’

Het mes van deze opdracht sneed zo aan twee kanten. Het droeg bij aan het leerproces van studenten en vergrootte het bewustzijn bij studenten. En het netwerk van FoodUp! kan haar voordeel doen met de uitkomsten, denk aan agrarische opleidingen, boeren en overheden.

Communicatietool

De studenten ontwikkelden ook een communicatietool voor het benaderen van jongeren met als doel de aankoop van duurzaam voedsel in deze leeftijdsgroep te stimuleren. Daarnaast adviseerden ze FoodUp! om nog meer projecten te starten rondom creatieve herbestemming van producten die nu als afval gezien worden.