De centrale vraag:

Hoe verbindt je techniek met het bord? Hoe zet je consumenten centraal bij de ontwikkeling van nieuwe productietechnieken? Want bij een transitie heb je altijd die verbinding met die consument nodig.
Pixelfarming, de innovatieve manier van landbouw waarbij teler op vraag van de consument gewassen produceert, biologisch en op een natuurinclusieve manieraat produceren. Het is telen in vlakjes, met een akker als lappendeken van verschillende gewassen en bloemen. Een robot doet het werk en voorziet elk plantje precies wat het nodig heeft. Met UrbanFarmFood ontdekken we hoe de consument hiervoor warm gaat lopen.

Conclusies tot zover:

  • Feedback tijdens de Dutch Design Week leerde dat consumenten het samenbrengen onder één dak van een vernieuwende productiemethode van voedsel en de directe consumptie ervan prachtig vinden. 'Heel inspirerend' was de meest gehoorde reactie.
  • De combinatie van techniek met een consumententoepassing haalt Pixelfarming uit de anonimiteit. Het gaat ineens voor mensen leven. Dat de techniek al bestaat, in praktijk wordt gebracht en afnemers heeft, roept veel enthousiasme op. Conceptualisering zoals bij UrbanFarmFood en dat op de juiste plekken tonen werkt als een versneller van innovatie.

Proces

Door het toepassen van conceptueel denken hebben we twee zaken die in elkaars verlengde liggen fysiek bij elkaar gebracht. Misschien nog wel meer dan dat: we hebben beide elementen vervlochten. En dat allemaal dankzij het denk- en projectwerk van studenten Business Innovation van Avans Hogeschool.

BOEREN
  • Arend Koekkoek
DESIGNERS
  • Iris van der Meer
INFORMATIE Neem contact op met:

Ontdekstappen