frietje precies verdienmodel festivals evenementen

Hoe kunnen we het verdienmodel van Frietje Precies optimaliseren? Dat is de vraag waar de initiatiefnemers zich de komende tijd vooral mee gaan bezighouden. Daarbij wordt niet gemorreld aan de uitgangspunten: goed voor de bodem, de biodiversiteit en de boer.

Frietje Precies draait om het zelf vermarkten van akkerbouwproducten van strokenteelt in combinatie met precisielandbouw. Op de Dutch Design Week, in oktober in Eindhoven, werd met een frietje van bataat, pastinaak en aardappel proefgedraaid. Met succes. Regelmatig stond er een lange rij voor de kraam en de reacties waren zeer enthousiast.

Verkoop op festivals

Nu tasten de partners de verdere mogelijkheden af, in de aanloop naar ontwikkeling van een businessplan. ‘We zijn aan het kijken hoe we de rest van de oogst van dit seizoen kunnen verkopen. We zien de meeste kansen op festivals en andere evenementen’, vertelt Wim Coenraadts van FoodUp! Brabant.

Financieel rendabel

Uiteindelijke doel is dat voor akkerbouw Jacob van den Borne deze manier van telen financieel rendabel wordt en hij een meerprijs voor duurzamer productie krijgt. ‘Dit betekent dat we ook met ketenpartijen in gesprek gaan over hoe we eerlijk de marge verdelen. Dat zijn zaken waar we nu induiken’, besluit Coenraadts.

 

frietje precies

In Nieuw Oogst verscheen afgelopen week een uitgebreid artikel over Frietje Precies en de rol die de overheid kan pakken in het verduurzamingsproces van de landbouw.