frietje precies ddw2019 dutch design week 2019

Het verhaal van Frietje Precies heeft ook cateraar Gabriël Stekelenburg geraakt. Hij bakte op de Dutch Design Week alle friet.

‘Ik heb nooit eerder friet verkocht die rechtstreeks van de boer kwam. Maar het leek me vroeger al leuk. Dat je zelf een stuk grond hebt, aardappels oogst, er friet van maakt en verkoopt.’

Bijzondere korte keten

Stekelenburg is al vijftien jaar actief als evenementencateraar. Normaliter belt hij zijn vaste leverancier, die haalt het bij een grote firma, die daarvoor weer de aardappels heeft ingekocht bij een reeks boeren. Anonieme friet uit een lange keten. ‘Nu heb ik met de boer gesproken en gezien waar de aardappels, bataten en pastinaken in de grond hebben gezeten. Dat geeft echt een heel ander gevoel bij het product.’

Frietje Precies zette ook hem aan het denken. ‘Als gezin doen we boodschappen bij een groenteboer die aan de deur komt, vanwege de smaak en minder verpakkingsmateriaal. Maar over de teler van de producten die ik zakelijk in- en verkoop, had ik nooit nagedacht; over hoe hij omgaat met de bodem en natuur.’

frieje precies stekelenburg dutch design week
Gabriël Stekelenburg (rechts) in actie, bijgestaan door Wim Coenraadts (links)

Het verhaal vertellen

In de kraam waren het vooral de leden van het FoodUp!-team die het verhaal van Frietje Precies vertelden. ‘Dat bleek het beste te werken vanuit de kar. Ze konden vanuit die positie ook goed inschatten wie wel of niet in het verhaal geïnteresseerd was.’ De extra hulp bij het aannemen en afrekenen van bestellingen was mooi meegenomen. ‘Het was vooraf heel lastig inschatten hoe druk het zou worden. In het eerste weekend viel het nog mee. Maar daarna werd het een stuk drukker.’

Bewuste consumenten

Daarnaast kreeg Stekelenburg van het publiek op de Dutch Design Week zeker tien keer een vraag die hij nog niet eerder had gehad: in welke olie hij bakte, of hij zeker wist dat daar geen palmolie of -vet in zat. Hij kon ze – gelukkig – geruststellen. ‘Er zat zonnebloemolie en raapolie van Europese oorsprong in de frituur. Maar het liet ook zien dat er publiek is dat hier kritisch op is, die bewust consumeert.’

Ook over de mayonaise en andere sauzen die bij de frietjes werden verkocht was overigens nagedacht: deze was veganistisch. Mayo was veruit favoriet. Kijkend naar het aantal verkochte liters, werd er ruim zes keer meer mayo verkocht dan satésaus, de nummer twee.

Kansen voor vervolg

De Brabander ziet na deze try-out dan ook volop kansen om met Frietje Precies door te gaan, om het te verkopen op andere evenementen. ‘We zijn daar nu over in gesprek.’ De verkoopwagen die met grote stickervellen helemaal in de huisstijl van Frietje Precies was gebracht, houdt zijn bestickering dus nog even.