Van minder meer maken: dat was het doel van kunstenaar Tabo Goudswaard en zijn boeren in de Landbouw Innovatie Campus. Een zoektocht naar het speciale ingrediënt.

“Het was te gek!” Glinsterende ogen zag hij bij boeren aan tafel. “Boeren zijn heel open, nieuwsgierig. En ze werken met hun hele ziel en zaligheid: wat ze doen is wat ze zijn. Wat dat betreft lijken ze ook wel op kunstenaars. Daardoor klikt het ook zo goed, denk ik.”

De passie van boeren maakt verandering ook juist weer moeilijk, denkt kunstenaar Tabo Goudswaard, want je bent deel van het verhaal. Als social designer werkt hij vooral aan dit soort moeilijke maatschappelijke vraagstukken. Kunstenaars en ontwerpers denken anders, vinden andere dingen belangrijk. En kunnen vage ideeën – dáár wil ik wat mee – concreet maken.

Naar minder met meerwaarde

Tabo maakte voor de Landbouw Innovatie Campus samen met Design Academy-studenten Cecile Espinasse en Bich Quang Tran en een drietal boeren prototypes binnen de denkrichting ‘Less is More’. Een typische uitspraak in de kunstwereld. Maar het past ook heel goed bij de agrofood. “Lang was de dominante strategie: we willen zo grootschalig en efficiënt mogelijk produceren. Dat heeft ons veel goeds gebracht, maar voor veel bedrijven is het nu een doodlopende weg.”

“Er kwam meer waardering voor hetzelfde product
door het toevoegen van één ingrediënt: aandacht.”

Terug naar minder dus. Dat werkt als je extra meerwaarde kunt koppelen aan je product. “Kijk naar het wortelexperiment van februari: het scenario waarin mensen weinig wortels kregen, vond het publiek het meest aantrekkelijk. Er kwam meer waardering voor hetzelfde product door het toevoegen van één ingrediënt: aandacht. We zijn dus op zoek gegaan naar die ingrediënten. Dat kan heel simpel zijn: je waardeert een appeltaart van je oma meer dan een appeltaart uit de supermarkt. Maar er zijn ook ingrediënten die minder voor de hand liggen.”

Drie ontdekkingsreizen

Een ontdekkingsreis, noemt hij het. “Minder + 1 is dan het startpunt. Voor mij is het ook een verrassing wat eruit komt. Ik probeer vragen zo te stellen dat de kans op inspirerende uitkomsten het grootst is. Als die nieuwe ontdekkingen er dan ook echt komen, dan is dat het allermooiste.”

Tabo zat aan tafel met Henri van den Boomen, Martijn van Overveld en Rob Denissen. Boer Henri wilde zijn +1 ingrediënt ‘iets goeds doen’ graag koppelen aan de verkoop van eieren vanaf zijn bedrijf. Klanten mochten kiezen welke tegenprestatie Henri moest uitvoeren bij de aanschaf van een doosje eieren: van ‘een knuffel aan zijn moeder’ tot poëzie voorlezen in de kippenstal.

De aardappelen van Martijn zijn op een specifiek moment in het seizoen het lekkerst. De consument kan ze nu niet kopen. Via een veiling wilde hij dit ‘exclusieve’ product (+1) naar zijn klanten ontsluiten – direct contact (+1) en een unieke beleving (+1).