Natuurlijk Boeren presenteert eerste resultaten

Twee groepen HAS-studenten gingen begin 2016 aan de slag met knelpunten en kansen van Natuurlijk Boeren. De eerste resultaten staan nu op papier.

In het ‘Natuurlijk Boeren’-bedrijfsmodel draait het om natuurlijk, extensief boeren en samenwerking met de consument. Steeds meer boeren hebben wel oren naar een dergelijk bedrijfsmodel, maar ze lopen tegelijk ook tegen knelpunten aan. In het project ‘Natuurlijk Boeren’ zoeken docent-onderzoekers en studenten van de HAS naar antwoorden, die meteen getest worden in een Community of Practice (CoP): een samenwerking van boeren en ketenpartners, zoals natuurbeheerders, detailhandel en overheden.

“Er is enorm veel enthousiasme en inmiddels hebben heel veel verschillende partijen zich aangesloten”

Onderscheiden, klantenbinding en open houding

Melk Pixabay

Een gezond glas melk, foto: Pixabay.com

Elk half jaar gaan twee andere studentengroepen aan de slag. De eerste twee groepen hebben hun onderzoek nu afgerond.

Groep 1 keek naar marktconcepten. Centraal stonden twee pilotbedrijven: melkveebedrijf Vlaanderbos, dat de bedrijfsvoering wil verwaarden, en De Regte Heijden, dat meer klanten nodig heeft. Vlaanderbos kan zich onderscheiden door de verkoop van A2A2-melk (gezonder voor mensen met een gevoeligheid/intolerantie voor melk), adviseren de studenten, en de Regte Heijden zou on- en offline kunnen investeren in de klantenrelatie.

Een open houding tussen boer en terreinbeherende organisatie (TBO), zodat boeren ook gronden van TBO’s kunnen gaan beheren, vindt groep 2 één van de aandachtspunten. Deze groep inventariseerde de belangrijkste obstakels bij wet- en regelgeving en de areaalorganisatie, en kwam met meerdere oplossingsrichtingen.

(U kunt de rapporten onderaan deze pagina downloaden.)

Direct aan de slag

Met twee studentenrapporten kunnen boeren al direct aan de slag, meent Ursula Kirchholtes, docent-onderzoeker aan de HAS: “De Regte Heijden gaat de oplossingen zelfs al meteen verder uitwerken, Vlaanderbos volgt later. Van groep 2 zijn de resultaten al gebruikt bij het opstellen van de Greendeal Natuurinclusieve Varkenshouderij.”

Koeien in de avond Pixabay

Koeien in de wei: een mooi (marketing)plaatje. Foto: Pixabay.com

En ook de HAS zelf kan op de resultaten weer voortborduren. Studenten gaan nu inschatten wat het perspectief is van Natuurlijk Boeren voor Brabant. Wat betekent het als we opschalen, hoe ziet dat eruit? En ook: welke effecten van Natuurlijk Boeren op natuur, maatschappij én boer moeten we gaan monitoren?

Kirchholtes is tevreden met het resultaat tot dusver: “Ook de ervaringen met de CoP zijn goed. Er is enorm veel enthousiasme en inmiddels hebben heel veel verschillende partijen zich aangesloten, ook niet-boeren die willen experimenteren met dit concept. Bovendien blijkt nu: we kunnen de boeren concreet verder helpen. Daarnaast leren boeren bij de bijeenkomsten ook van elkaar. En ook belangrijk: er ontstaan samenwerkingen, doordat verschillende ketenpartijen elkaar ontmoeten.”

Downloads

Download het rapport over marktconcepten (pdf) >
Download het rapport over regelgeving en areaalorganisatie (pdf) >

 

Lees meer over Natuurlijk Boeren op onze project-pagina >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.