Negatief labelen heeft meer effect

Wie wil dat consumenten duurzamere keuzes maken, zet op een pak vla: ‘Dit is niet biologisch geproduceerd’. Negatief labelen werkt namelijk beter dan vertellen wat wél biologisch is. Door het minst duurzame alternatief een negatief label te geven, verschuift de consumentenvoorkeur naar meer duurzamere producten.

Dat stelt Ynte van Dam (Wageningen University) na zijn promotieonderzoek naar duurzame consumptie en marketing. Zijn vraag: hoe kun je consumenten stimuleren vaker te kiezen voor duurzame alternatieven?

Volgens Van Dam is het belangrijk om in te spelen op motieven die belangrijk zijn voor de korte termijn. Alle consumenten willen in principe een duurzame toekomst, maar al winkelend maken ze veelal andere keuzes. Dan zijn prijs of gemak vaak meer bepalend. ‘Duurzaam geproduceerd’ is abstract.  Door op een concreter niveau in te spelen, kan gedrag veranderen en duurzamer worden, aldus Van Dam.

Lees meer op wageningenur.nl >

 

Foto: Alexas_Fotos, Pixabay.com

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.