Pluim voor bioboerderij die boeren en burgers dichter bij elkaar brengt

De eigenaren van biologische boerderij ’t Schop uit Hilvarenbeek hebben de Agrofoodpluim van november ontvangen. Ze bouwden hun bedrijf uit tot een belevingscentrum waar je zelf met streekproducten kunt koken of kunt komen eten.

De biologische boerderij ’t Schop is een breed biologisch agrarisch circulair bedrijf met winkel, boerderijkeuken en vergaderruimte, en trekt 10 duizend bezoekers per jaar. Je kunt er zelf met streekproducten koken of komen eten. Daarbij geven ze uitleg over hun manier van boeren: diervriendelijk, transparant en duurzaam.

Leren over en genieten van voedsel

De missie van ‘t Schop is mensen op een positieve manier dichter bij de oorsprong van hun voedsel brengen. Dat verdient een Pluim, aldus gedeputeerde Anne-Marie Spierings: ‘De familie van den Broek brengt boeren en burgers dichter bij elkaar. Ze bieden de Brabander een prachtige plek om te leren over en genieten van lekker en eerlijk voedsel. Dat werken in een korte keten perspectief heeft, bewijzen zij. Daar mogen we trots op zijn!’

Het bedrijf begon een eeuw geleden onder opa Van den Broek als gemengd bedrijf. Zijn zoon specialiseerde zich in eerste instantie in melkvee, later vleesvee. Jan van den Broek zette het werk van zijn vader weer op eigen wijze voort. Begin jaren negentig opende de winkel in het schuurtje: ’t Schop. Dat is nu een begrip in de regio voor biologische streekproducten, bijvoorbeeld varkensvlees van de Voortse Hoeve uit Hilvarenbeek, en Eindhovense kaas van de Genneper Hoeve en groente van Sophia’s tuin.

Hamburger met kleinere ecologische voetafdruk

Jan schakelde ook om naar biologisch. ‘We kozen bewust voor kwaliteit en een ander koeienras, het Black Angus-ras, een koe die veel  beter past bij het beheer van het natuurgebied.” Want de koeien van ’t Schop begrazen de natuurgebieden in de buurt. In de stallen ligt stro uit de buurt en de stro met mest belandt weer op verantwoorde wijze op het land.

Duurzaamheid is voor de ondernemers ook meer dan de eisen voor een biologisch keurmerk. Het doel is: de hamburger met de kleinste ecologische voetafdruk. ‘Hoe groot die is, hangt er wel vanaf hoe je dat vlees produceert. Geïmporteerd krachtvoer en kunstmest drukken zwaar op het milieu, en dat gebruiken wij al niet.’ Daarnaast telen ze seizoensgroenten en -fruit zonder kunstmest, en bestrijden ze ziekten en onkruid op een natuurlijke wijze.

Van grond tot mond

Op ‘t Schop worden ook al jaren kookworkshops gegeven, de vergaderlocatie is er voor zakelijke groepen, en het bedrijf ontvangt schoolklassen voor een lessenreeks. Ze spitten, mesten, zaaien, planten, schoffelen, oogsten en koken zelf hun eten.

De vierde generatie van den Broek staat inmiddels klaar. Bart: ‘We merken dat we moeten werken aan onze vindbaarheid en naamsbekendheid. We willen mensen echt wat bijbrengen. Eten gaat om het totaalplaatje: van grond tot mond. Daar wil ik meer aandacht voor genereren.’

 

 

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.