Bouwen aan korte ketens

Hoe bereik ik meer klanten, hoe raak ik ze en weet ik hun belangstelling om te zetten in (voedsel)aankopen? Dat is de vraag van ondernemers in de korte keten. In een serie bijeenkomsten gaan we op zoek naar antwoorden. Op het Platform Online Food Brabant is hierover meer informatie te vinden.

Lees meer

FoodUp! is initiatiefnemer en trekker van dit traject. We werken daarbij nauw samen met Bart Kraaijvanger (ZLTO) en Harry van Delft (HAS) en Theo Thewessen (Geodan). Op het Platform Online Food Brabant is hierover meer informatie te vinden

Biopic-Anco-Sneep-01 Anco Sneep

csneep@brabant.nl

06 53 17 01 03

Innovatie agrofood, adviseur ondernemers, Translab

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


  • Avansstudenten zien kansen voor nieuw verdienmodel in melkketen

    Drie studenten van Avans Hogeschool hebben zich voor FoodUp! Brabant in hun minor gebogen over de boer in 2030 en nieuwe verdienmodellen. De studenten zien kansen voor een ultrakorte melkketen: op de boerderij gebotteld en als retourzending met de online boodschappendienst naar het distributiecentrum.

    Boeren gaan over tien jaar meer onderscheidende producten produceren, denken de drie Avansstudenten. Ten eerste omdat consumenten dit willen. De Brabantse consument zou volgens hen bereid zijn om meer geld uit te geven aan duurzame producten uit eigen streek. Ten tweede bieden onderscheidende producten boeren kans om meer te verdienen. Want het zal de machtsverhoudingen in de keten doen veranderen. De keten wordt korter en boeren worden autonomer, aldus Thijs, Sanne en Rutger.

    Melkveehouderij

    De drie, studenten commerciële economie, bedrijfskunde en ondernemerschap & retailmanagement, verdiepten zich in de opdracht van FoodUp! Brabant voor hun vrijekeuzevak (minor). Ze werkten hun verhaal uit voor de melkveehouderij. Twee ontwikkelingen zijn cruciaal voor de toekomst: technologische innovatie en nieuwe logistieke mogelijkheden.

    Verwerken op eigen bedrijf

    De technologische innovatie zit vooral in de groei van mogelijkheden om de melk op eigen bedrijf veilig te verwerken. Daarmee wordt de gang naar de melkfabriek overgeslagen, die ook voor anonimisering van het product zorgt.

    Meeliften met bezorgdiensten

    De groei van de online aankopen en slim datagebruik biedt ook nieuwe mogelijkheden voor distributie, aldus het drietal. Wat als de bezorgers van online bestelde boodschappen ook producten mee terugnemen? Dat een boer zijn eigen boodschappen online bestelt, en de bezorgdienst terugkeert naar het distributiecentrum met producten van de boer? Door deze dienst en uitbreiding van het assortiment kunnen de supermarkten zich op hun beurt ook onderscheiden.

    Lokale samenwerking

    De Avansstudenten zien tot slot kansen voor lokale samenwerking. Bijvoorbeeld doordat enkele boeren in een streek samen hun melk op de markt gaan brengen, bijvoorbeeld als ‘West-Brabantse melk’. Dat hoeft niet direct alle melk te zien, het kan ook deels naar de grote coöperatie blijven gaan. Naast melk kan het natuurlijk ook met melkproducten, zoals yoghurt, boter en kaas.

    Voordelen

    De boer krijgt zo meer geld, vrijheid en erkenning, aldus de studenten. De supermarkt krijgt een unieker aanbod. En de klant een prachtig product uit de eigen regio met een grotere gevoelswaarde.

    Korte ketens 2.0

    De studenten boden het door hen ontwikkelde concept eind januari aan Anco Sneep aan. Anco trekt vanuit FoodUp! Brabant het project Korte Ketens 2.0.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Bouwen aan korte ketens krijgt vervolg

    Het zijn niet de succesverhalen waarvan ondernemers in de korte keten denken te leren, maar juist de pogingen die zijn mislukt. Probeer dus te achterhalen waar het spaak liep en trek daar lessen uit. Waarschijnlijk biedt een helpdesk menig boer steun bij zijn uitdaging om meer consumenten te verleiden.

    Halverwege de Bijeenkomst Korte Ketens (26 januari – een initiatief van FoodUp! Brabant, Netwerk Platteland, ZLTO en HAS Den Bosch) kwam dit punt scherp naar voren. “Al die geslaagde initiatieven zijn prachtig, maar persoonlijk heb ik veel meer aan inzicht in pogingen die in schoonheid zijn gestorven,” zo benadrukte een van de aanwezigen.

    Klanten bereiken

    Aan passie geen gebrek bij de circa 35 aanwezige boerenondernemers in de korte keten. En allemaal speuren ze naar de geheimcode van de conversie. Hoe bereik ik meer klanten, raak ik ze en weet ik hun belangstelling om te zetten in (voedsel)aankopen? Want uiteindelijk moet er onder aan de streep geld overblijven.

    De vragen die dan rijzen: Moet ik naar de klant toe – en daarmee misschien wel naar de stad – of is het veel beter om de klant naar mijn bedrijf te lokken? Doe ik het alleen, of kan ik beter samenwerken? En is die zichtstal genoeg, of moet ik meer dingen doen? Met een hapje en een drankje, een helder en authentiek verhaal of een mogelijkheid tot overnachting?

    Marketing is een competentie

    In deze context viel het woord marketing vele keren. Harry van Delft, lector agrofood-marketing aan de HAS Hogeschool, gaf in zijn workshop uitleg over de essentie daarvan. En dat het daarbij om het een kwaliteit, of noem het een competentie, gaat die niet automatisch iedereen gegeven is.

    Foto: Pixabay.com

    Dat vraagt dus ook om enige zelfkennis. Als marketing een zwarte doos voor je blijft, dan kun je die competentie beter inhuren, was een van de adviezen. “Maar dan niet tegen tarieven die mij als ondernemer leegtrekken,” was een directe reactie. “Want zoveel budget heb ik eenvoudigweg niet.”

    Behoefte aan handvatten

    De opbrengst van de bijeenkomst – in het comfortabele ’t Schop in Hilvarenbeek – was dat er een sterke behoefte bestaat aan handvatten die korteketenboeren in staat stellen stappen vooruit te zetten. En zo hun eigen handelingsperspectief inhoud te geven. En ja, daar kan hulp van buiten bij horen. Maar dan wel op een manier die aansluit bij behoefte en draagkracht van de boeren.

    Afgesproken werd op een volgende bijeenkomst hier verder naar toe te werken. Welke vorm die – naar verwachting ergens dit voorjaar – zal hebben wordt nog nader bezien. Binnenkort volgt daarover meer informatie.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.