Reststromen waardeloos? Nee, verrukkelijk!

Neem die ready-to-eat-mango. De Nederlandse voedselproductie is enorm geoptimaliseerd. Maar dat ruim 30% van de mango’s de eindstreep niet haalt vinden we bijzaak. Voedsel is goedkoop en heeft geen waarde meer. Onzin, vinden de ondernemers van het nieuwe platform ‘Verspilling is Verrukkelijk’: wie voedsel verspilt gooit gewoon geld weg.

Verschillende ondernemers door heel Nederland proberen voedselverspilling op de kaart te zetten door waarde te geven aan tweederangs producten. De Lekkere Man laat ons kennismaken met vlees van ‘waardeloze’ bokjes en haantjes, Instock runt restaurants die draaien op afgekeurd voedsel en cateraar Hutten tuigde een hele Verspillingsfabriek op.

Merken versterken elkaar

Ondernemers in de voedselverspilling weten elkaar ook steeds vaker te vinden. In een zoektocht naar meer samenwerking kwam het idee voor een keurmerk op tafel. Maar een keurmerk vraagt ook veel concessies, terwijl de kracht juist in de afzonderlijke merken schuilt.

De producten van Verspilling is Verrukkelijk.

En dus kwam er geen keurmerk maar een platform: ‘Verspilling is Verrukkelijk’. 18 ondernemers brengen daarmee hun producten samen onder één dak: online maar ook als schap in verschillende supermarkten.

Inspireren

De ambitie gaat wel verder dan het presenteren van producten alleen, legt projectleider Pieter Goudswaard (MVO Nederland) uit: “We gaan ook dingen in de supermarkt uittesten. Onderzoeken hoe we verspilling van brood tegen kunnen gaan bijvoorbeeld. En kromme komkommers in het schap naast de rechte leggen: klopt ons beeld dat de consument die eerste niet wil hebben? We hopen op die manier supermarkten ook te inspireren zelf iets tegen voedselverspilling te doen.”

Beeld: Verspilling is Verrukkelijk.

Missie versterkt product

De ondernemers werken samen vanuit een gedeelde motivatie om voedselverspilling te verminderen. Uiteindelijk helpt dat hun eigen merk ook. “Het uitgangspunt is de gezamenlijke missie: hoe kunnen we onze impact vergroten? Maar juist omdat deze ondernemers oprecht bezig zijn, komt er vanzelf ook vraag naar hun producten. Eerst maken we het gaaf, dan komen de groothandel en de bedrijfskantine die die gave producten willen hebben.”

Benieuwd naar al die verrukkelijke producten? Kijk op verspillingisverrukkelijk.nl 

Meer weten over mannenvlees en De Lekkere Man, kijk dan op onze projectpagina. Eerder schreven we ook over Bob Hutten en de Verspillingsfabriek.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.