Tijdschrift over studentenkijk op voedseldilemma’s

Tien weken lang bogen studenten van HAS Hogeschool zich over wereldwijde voedselvraagstukken. Wat ze daarvan leerden? Vier studenten maakten er in opdracht van FoodUp! Brabant een magazine van.

Over de minor Wereldwijde Voedseldialoog

Voor de vierde keer organiseerde HAS Hogeschool dit najaar de minor Wereldwijd Voedseldialoog. Tien weken lang werkten studenten van verschillende opleidingen in multidisciplinaire teams aan een eigen project. Daarnaast hielden ruim dertig gastsprekers en docenten hun verhaal; de minor bood zo ook gelegenheid voor kennisdeling en een dialoog met experts uit het vakgebied. Het doel: bewustwording creëren over wereldwijde voedselvraagstukken en studenten vanuit hun eigen achtergrond laten nadenken over wat zij zelf kunnen doen.

Een van de projecten kwam uit de koker van FoodUp! Brabant: presenteer die bewustwording. Oftewel: presenteer wat jullie in tien weken voorbij hebben zien komen en wat jullie ervan hebben geleerd. Maud (Landscape Design), Thomas (Geo Media & Design), Renske en Lisa (Voedingsmiddelentechnologie) gingen met deze vraag aan de slag en maakten een magazine.

vlnr: Thomas, Maud, Lisa, Renske

Van bewustwording naar eigen rol

De minor Wereldwijde Voedseldialoog laat studenten veel breder kijken dan ze in hun eigen opleiding gewend zijn. Student Maud: ‘Ik was wel bezig met voedsel, maar dan vooral met gezond eten. Ik was me nog weinig bewust van de problematiek daaromheen, bijvoorbeeld de impact die vlees eten heeft op het klimaat.’

Docent Marjo Baeten ziet dat studenten van daaruit ook ontdekken wat ze zelf kunnen doen: ‘Wij zeggen niet of iets goed of slecht is maar willen studenten stimuleren met elkaar de dialoog aan te gaan. Wat me altijd heel erg verrast is hoe de minor studenten vormt. Eerst worden ze enthousiast, dan zie je de vertwijfeling toeslaan – het is allemaal kommer en kwel! – en dan zien ze ineens hoeveel kansen er zijn.’

Student Renske heeft inmiddels wel ideeën over haar eigen rol: ‘Ik vond vooral de tweedeling tussen intensieve landbouw aan de ene en duurzame landbouw aan de andere kant opvallend. Die twee werelden lijken elkaar bijna tegen te werken, maar ze zitten wel in hetzelfde schuitje. De consument vraagt steeds vaker om duurzaamheid maar wil tegelijk niet te veel betalen en een stukje vlees blijven eten. Ik denk dat daar voor voedingsmiddelentechnologen wel een uitdaging zit, omdat consumenten vaak niet weten wat erachter zit: dat duurzaam, vlees en goedkoop niet zomaar samengaan.’

Leren samenwerken

Leerzaam was niet alleen de inhoud van de minor, maar ook het interdisciplinair samenwerken. Lastig? Het is de dames eigenlijk vooral goed bevallen. Maud: ‘De samenwerking ging super goed. Je leert vanuit andere perspectieven kijken. En iedereen komt met andere soorten oplossingen. Thomas doet dat bijvoorbeeld heel erg vanuit data. Renske en Lisa kunnen vanuit voedingstechnologie juist weer heel goed verschillende belangen meenemen.’

Quiz uit het magazine

Renske – echt van de cijfertjes en het uitpluizen, zegt ze zelf – was juist weer heel erg geholpen met de creativiteit van Thomas en Maud. En ze is supertrots op het resultaat: ‘Op het magazine, maar ook op mijn eigen bewustwording. Ik dacht: bewustwording, hoe gaat dat nou precies? En toen hadden we het over cacao en kinderarbeid; ergens wist ik het wel, maar ik kijk nu wel echt anders naar dat stukje chocola. Aha, dát is bewustwording.’

Tevreden opdrachtgever

En de opdrachtgever? Die is heel erg tevreden. Marcel Webster: “Vanuit FoodUp! Brabant en de Landbouw Innovatie Campus vinden we dat jongeren een essentieel onderdeel uitmaken van de voedseltransitie. Het magazine is niet alleen schitterend door Maud, Thomas, Renske en Lisa vormgegeven, maar geeft ook een mooi beeld wat hen bezighoudt. Van verdiepende verhalen over de Rotterdamse Haven en de productie van cacao tot gemakkelijk toegankelijke stripverhalen en persoonlijke quizzen – wat voor type consument ben jij?. Inspiratie genoeg, daarom willen we dit tijdschrift ook gaan gebruiken als relatiegeschenk. De digitale versie gaan we via onze social mediakanalen breed onder de aandacht brengen.”

Nieuwsgierig? Je kunt het magazine online lezen.

Ook dit leerden de studenten (beeld uit het magazine)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.